Pedagogisk leder
Barnehagelærer
Barne- og ungdomsarbeider
Det siste året i barnehagen før skolestart samler vi de eldste barna til en gruppe som vi kaller «Naturvennene». Vårt fokus i denne gruppen er vennskap og å skape gode relasjoner mellom barn i samme skolekrets. Vi bruker naturen mye som læringsarena. Dette er noe som gjenspeiler navnet til gruppen. Vi ønsker å gi barna best mulig forutsetninger for å meste overgangen til skolen på en positiv måte, og ha en trygg venn ved sin side.
I Rammeplanen står det «Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagen på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner». Dette er grunnsteinen for måten vi jobber på.
Mål for Naturvennene er;
· Vi vil at barna skal oppleve overgangen til skolen med glede.
· Vi vil gi barna et positivt forhold til skolen og vekke deres nysgjerrighet til fagene.
· Vi vil ivareta barnehagens egenart der leken skal ha høyt fokus i hverdagen, og at leken er barnas læringsarena.
· Vi vil at barna skal oppleve gode vennskapsforhold og utvikle sin sosiale kompetanse.
· Vi vil at barna skal være trygge på seg selv, være selvstendige og ha god selvtillit og selvfølelse.
· Vi vil at barna utvikler sosiale ferdigheter som å kunne lytte, konsentrere seg, ta imot og forstå beskjeder, høflighet, vente på tur og rekke opp hånden.
· Vi vil at naturvennene skal være et sted hvor man kan være seg selv, tørre å ta ordet og være en del av et trygt felleskap.
· Vi vil at barna skal oppleve at kroppen deres mester nye oppgaver og at det å bruke kroppen aktivt er gøy og at de i tillegg mester å hvile og være i ro.
Metoder:
Det er gull verdt at barna føler og erfarer at det å lære er gøy. Så her kommer naturen og nærmiljøt til å stå sentralt, kombinert med gården, dyra og tid inne på avdeling.
Dette siste året i barnehagen skal vi virkelig ha fokus på den frie leken, og vi som jobber med
” naturvennene” skal være aktive veiledere i denne leken. Vi har stort fokus på sosiale ferdigheter og sosial kompetanse.
Vi skal gi et systematisk språktilbud og skape nysgjerrighet for å lære og glede over å skulle begynne på skolen.
Moss kommune har laget et årshjul som skal bidra til at barnet får en positiv overgang fra barnehagen og til møte med skolen. Årshjulet tar utgangspunkt i rammeplanen. Metoder, mål og tiltak gir oss ulike verktøy for å gjøre barn nysgjerrig på skolen. Hver barnehage har fått hver sin skole i nærmiljøet de skal samarbeide med. Vi skal ha et tett samarbeid med Refsnes skole. Vi skal besøke skolen og bli med på ulike turer og arrangementer.
Vi besøker også andre skoler der våre barn skal begynne. Dette er en god måte for barna å få kjennskap til skolen, og en fin forberedelse til hva som venter de.
Dette siste året har vi stort fokus på at barna får med seg erfaringer, kunnskap og ferdigheter som gir de motivasjon og et godt grunnlag for å begynne på skolen.
Ved å gjøre det siste året i barnehagen ekstra spesielt håper vi barnehagen er vi med på å skape en trygg og god overgang til skolen.