• 24/01/2019

    edf40wrjww2utHPContent:FullText

    Tronvik Gårdsbarnehage ønsker å fokusere på et sunt kosthold fordi vi mener som rammeplanen at det er viktig å etablere gode vaner og handlingsmønstre allerede fra barnehagealder.

    Barn i dag lever i et samfunn hvor tilgjengeligheten til søtsaker og usunn mat er stor.
    Det er vår oppgave i samarbeid og forståelse med hjemmet å legge til rette for at barna får i seg riktig næring i forhold til Helsedirektoratas retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
    Vår pedagogiske jobb er å lede barn på veien til å få et helhetlig bilde av hvordan kropp, mat, bevegelse og helse henger sammen slik at de kan vokse opp, bli trygge i sin egen kropp og få gode vaner som varer livet ut.
    Vi ønsker også gjennom vårt arbeid å gi barna et innblikk i bærekraftig utvikling, om hva vi spiser og hvordan maten havner på bordet. Vi skal så et frø, og hjelpe barna til å forstå at dagens handlinger kan få konsekvenser, -gode og dårlige, for fremtiden.

    Barnehagen serverer tre måltider om dagen . Det vil være et varmt, godt og sunt måltid minst to ganger i uken. Vi følger Helsedirektoratas tallerkenmodell som du kan se til høyre på denne siden.
    Gårdslivet og vitaminhagen byr på mange muligheter når det gjelder kosthold, bevegelse og bærekraftig utvikling.

    Vi ønsker at vitaminhagen skal pirre barna til å prøve nye smaker. Farger og smaker setter i gang flere sanser og nysgjerrigheten øker for å prøve noe nytt. De tørr og vi veileder.
    Potetåkeren gir oss mulighet til å vise det litt tunge utrykket «bærekraftig utvikling» i praksis. Det plantes, vi trenger sol, vi trenger regn, det må jobbes og høstes før vi kan spise.

    Ansatte er opptatt av og vi følger rammeplanen som sier at vi skal ha med barna på å tilberede maten, enten inne på kjøkkenet eller på bålet ute eller på tur. Barna skal sitte igjen med en følelse av mestring og stolthet når de får skjære med skarp kniv eller bestemme hvordan maten skal serveres.

    Matglede ligger i alle ledd, igjen er helheten av arbeidet med måltidet med å gi barna en bredere forståelse av nytten og glede ved et måltid.

     

     

     

     

     

     

     

Fotoalbumet